Skip to main content

Författare: bromma

Kom på Nachos för nya den 11:e maj

Socialism och nachos, kan det bli bättre? Är du ny i Vänsterpartiet och vill lära dig mer om vår politik, eller har du kanske varit medlem ett tag men funderar på hur du kan engagera dig? Oavsett hur länge du varit med är du varmt välkommen till Kafé Marx den 11 maj, då vi tillsammans med några av våra grannföreningar bjuder in till nachos, trevligt häng och en presentation av vår politik. Även en nyfiken vän eller två är välkomna!
Vi bjuder på vegetariska nachos i pausen. Om du har någon allergi eller någon matpreferens så hör av dig så försöker vi fixa det.

Anmäl dig här!

Fira 1 maj med oss!

1:a maj är det arbetarrörelsens, socialismens och demokratins dag! Vi samlas under Brommas banderoll om Ett Bromma för alla. Alla medlemmar har fått inbjudan på mejlen! Kom och marschera i tåget med oss! ✊❤️

Läs mer på:
Instagram V-Bromma
Facebook V-Bromma

 

Vänsterpartiets kongress 2020

Mellan 21-24 maj 2020 håller Vänsterpartiet sin 43:e kongress. Denna gång hålls kongressen i Västerås och är en så kallad programkongress.

Här kommer lite fakta om kongressen:

När: 21-24 maj 2020
Var: Västerås

Vilka dokument ska behandlas?

  • Partiprogram
  • Strategidokument
  • Stadgeändringar

När kommer förslagen? Senast 21 december

Motionsstopp: 21 februari 2020. Motioner skickas till [email protected]

När kommer partistyrelsens och programkommissionens motionssvar? Senast 21 april 2020.

Förhandsnomineringsstopp: 21 februari 2020

Nomineringar som gäller partiordförande, partistyrelsen, programkommissionen och revisorer skickas till [email protected]

Nomineringar som gäller ny valberedning skickas till [email protected]

Vilka deltar på kongressen? Ombud valda av medlemmarna, partistyrelsens ledamöter, revisorer, programkommission, valberedning samt partiets ledamöter av riksdagen och Europaparlamentet

Hur väljs ombuden? Ombudsvalen hanteras av distrikten i enlighet med partistyrelsens beslutade valordning. Distrikten ska anmäla ombuden allra senast 9 april 2020.

Kan man vara med som åhörare på kongressen? Ja i mån av plats om man föranmält sig. Anmälningsformulär för åhörare läggs upp på partiets hemsida i vår.

RÖD LÖRDAG DEN 9 DECEMBER

Hej!
Lördagen den 9 december är det Röd lördag på Brommaplan från klockan 12 till cirka 14. Vi fortsätter på temat Slutstation nolltaxa. Läs gärna den bifogade texten
Slutstation Nolltaxa
KOLLEKTIVTRAFIK FÖR ALLA! Att kollektivtrafiken är för dyr är ett problem och en konkret verklighet för många. Alliansen och Miljöpartiet höjer nu priset på månadskortet. Igen. Vi måste våga ta beslut för att bygga ett jämlikt och hållbart samhälle. Vänsterpartiet vill avgiftsbefria kollektivtrafiken i Storstockholm.
Nolltaxa på sommarlovet – Nästa år kommer elever i högstadiet och gymnasiet få gratis kollektivtrafik på sommarlovet. Ett förslag som Vänsterpartiet har drivit igenom i förhandlingarna med regeringen.
Nolltaxa för barn och unga upp till 18 år och pensionärer under lågtrafik – En första station på väg mot en avgiftsfri kollektivtrafik, avgiftsfria resor för barn och ungdomar under 18, samt för pensionärer under lågtrafik. Vänsterpartiet i Stockholms landsting har lagt ett full ut finansierat förslag om detta i budgeten.
Nolltaxa för jämlikhet – Ett tappat SL-kort ska inte vara skillnaden på om du kan köpa höstskor till barnen eller inte. Med avgiftsfri kollektivtrafik fördelar vi från rik till fattig och ger alla samma möjligheter att röra sig obehindrat i länet.
Nolltaxa för klimatet – Klimatförändringarna är redan här. Vi måste våga ta tillräckliga beslut för att ställa om vårt samhälle mot hållbarhet. När vi avgiftsbefriar kollektivtrafiken ställer fler bilen hemma och väljer det klimatsmarta färdmedlet.
Feministisk nolltaxa – De flest av resenärerna i kollektivtrafiken är kvinnor. Nolltaxa skulle alltså vara en feministisk satsning, och dessutom möjliggöra resor för de som sällan kommer hemifrån.
Den som vill veta mer om Röd lördag kan ringa
Bengt-Åke Hansson 073 141 25 17
Bengt-Olof Lindbergh 079 332 60 14
Hälsningar
Styrelsen V Bromma

Röd Lördag den 25 november

Hej!

Lördagen den 25 november är det Röd lördag på Brommaplan från klockan 12 till cirka 14.

Temat är slutstation nolltaxa i kollektivtrafiken.

V arbetar för en avgiftsfri kollektivtrafik, ett första steg för att införa det är att ungdomar under 18 år för resa gratis och att pensionärer får resa gratis under lågtrafik.

V har fått igenom att elever på högstadiet och gymnasiet kommer få gratis kollektivtrafik på sommarlovet 2018.

De som vill veta mer om Röd lördag kan ringa:

Bengt-Åke Hansson 073 141 25 17

Bengt-Olof Lindbergh 079 332 14 60

Lev väl!

Styrelsen för V Bromma

Medlemsbrev 2017-11-01

Kallelse 6/11 Nominering av valkonferensombud, kafé Marx, Kungsgatan 84, pk 8448

Under mötet behandlar vi,

· Alla medlemmar välkomna att delta i nomineringen och ta del av information om val till listorna från Vänster Bromma.

· Valkonferens äger rum 2-3/12 Landstingshuset, Kungsholmen. Då spikas listorna med kandidater till valet 2018.

Motioner till valplattformen 2018; sista datum för inlämnande till motioner 9/11.

· OM! Vi hinner kan vi ta upp inkomna motioner under produktion till mötet. OBS! valet kommer först. Formalistiska krav på skrivning och yrkanden; Se under ’Kongress’ på Vänsterpartiets hemsida.

Väl mött!

Det är dina drömmar om en rimligare värld, som blir en rimligare framtid för alla. Välkommen till valåret, nu kör vi.

Styrelsen Vänsterpartiet Bromma

Medlemsbrev Vänsterpartiet Bromma oktober 2017

Hej!

Nu när höstblåsten i stället tar hatten och parasollet, kommer vi tillbaka med en rad olika möten och träffar:

Nomineringsmöte 11/10 kl. 18:30 i Kafé Marx, Kungsholmsgatan 84

Fika från kl. 18.00, kod 8448 i porten.

Det är vår tur nu. Har ni motivation, nyfikenhet och förmåga att arbeta politiskt? Kom! Nominera din vän eller kollega som har vad som krävs. Du behövs, yngre, äldre med perspektiv på livet och vägen framåt för Sverige 2018. Vi tar upp valplattformen och förbereder för nästa möte.

30/10 Motionsskrivning till Valplattformen. Vi gör work shop av att skriva och läser redan förberedda motioner. Lokal Tempus Åkeshov, fika 18.00, möte från 18:30. Vi har en gäst som berättar mer om de frågor vi driver och våra framgångar i kommunen och staden.

Nya och gamla medlemmar är välkomna på förträff varje gång, innan vi har styrelsemöte. Hör av er, så får vi ses och byta tankar.
Vill man ses över en fika som ny, eller gammal medlem; boka en tid med Elisabeth Löfvander eller Rose-Marie Rooth. Mejla, så får medlemsregisteret förmedla, eller släng i väg ett meddelande via Facebook.

21/10 är det dags för Röd lördag igen! Där pratar vi med folk på väg vid Brommaplan, medlemmar som vill träffa styrelsen mellan mötena. Särskilt utskick om arrangör och kontakt kommer. Bra tillfälle att möta väljare. Alltid minst två som står och delar fika och pratar.

Det är dina drömmar om en rimligare värld, som blir en rimligare framtid för alla. Välkommen till valåret, nu kör vi!

Styrelsen Vänsterpatiet Bromma