Snart är det första maj!

Snart är det första maj! Årets paroll är Det är vår tur nu. Trots att det går bra för Sverige så är vi många som inte får ta del av den framgången. Bostadsbristen i Stockholmsområdet är akut, ändå bygger många av de rikaste kommunerna i regionen knappt några hyresrätter alls. Inom sjukvården tillåts riskkapitalister och konsulter mjölka landstinget på pengar medan personalen går på knäna och patienter måste lägga energi på att välja rätt läkare istället för att lita på sjukvården. Samtidigt har vi ett skattesystem som fortsätter vara riggat för de rikaste. Resurser som idag går till avdrag och bonusar till de rikaste skulle kunna ge oss alla en välfärd att lita på istället.

Här är schemat för dagen:

➤ LA MANO, 9.30: INTERNATIONELL SOLIDARITET
LO-distriktet arrangerar i samarbete med bl.a. Vänsterpartiet och Ung Vänster manifestationen vid La Mano-monumentet längs Katarinavägen (T: Slussen) för att hedra den internationella solidariteten och minnas de som åkte till Spanien för att bekämpa fascismen på 30-talet.

➤ MEDBORGARPLATSEN, 12.00
☞ På scen: Cats & DinosaursAnn-Margarethe Livh, bostads- och demokratiborgarråd i Stockholm och Catarina Wahlgren, landstingspolitiker och Konrad Hyltén, Handelsvänstern m.fl.

➤ AVMARSCH: FRÅN MEDBORGARPLATSEN KL 13.00
Demonstrationen går från Medborgarplatsen längs Götgatan mot Slussen och sedan vidare över Strömkajen till Kungsträdgården.

➤ KUNGSTRÄDGÅRDEN KL 13.30
Demonstrationen avslutas i Kungsträdgården under ledning av konferencier Clara Lindblom som också är personal- och äldreborgarråd i Stockholm.
☞ På scen: Lilla NamoChristina Höj Larsen, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och migrationspolitisk talesperson, Johan Engman, Kommunalvänstern, m.fl.

All info om tider, talare och var du kan göra ett plakat i sista minuten hittar du här.

Årets 1 maj-nål finns att köpa i infotälten på Medborgarplatsen och i Kungsträdgården.

➤ Årets insamling kommer att gå till RFSU:s internationella arbete för sexuell och reproduktiv hälsa världen över, bland annat till arbetet för säkra aborter i Sydamerika, sprida preventiv­medel i Kenya och driva på för bra sexual­upplysning i skolorna i Georgien.

➤ V Bromma kommer inte att ha en egen banderoll i år, utan vi ses i tåget!